Decyzja zapadła. Chcesz sprzedać mieszkanie. To ważna decyzja, nie brakuje więc emocji. I co teraz? Wycena, publikacja oferty, spotkania, formalności. Jeśli nie masz doświadczenia w tym temacie, nieocenione będzie wsparcie fachowca, który przeprowadzi Cię przez cały proces aż do szczęśliwego spotkania z nabywcą Twojego M. Sprawdź, jak wyglądają etapy sprzedaży mieszkania i na co warto się przygotować.
Wybór doświadczonego doradcy
Jeśli chcesz uniknąć strat finansowych czy problemów urzędowych warto dogłębnie zapoznać się w poradami ekspertów. Skorzystanie ze wsparcia agenta nieruchomości może znacznie ułatwić i przyspieszyć sprzedaż. –
Pracując z klientami, którzy planują sprzedać swoją nieruchomość, pomagamy na każdy etapie transakcji od ustalenia realnej wyceny nieruchomości, prezentacje oferty przez zgromadzenie niezbędnej dokumentacji i załatwienie formalności. Poszukując nabywców, doradca dokładnie weryfikuje ich możliwości i oczekiwania, tak by nie marnować czasu klienta na tzw. „oglądaczy”. Działamy we wspólnym celu – szybka sprzedaż mieszkania z zyskiem – mówi
Beata Parol, właścicielka biura ABC Dom Nieruchomości i ekspertka z 23-letnim doświadczeniem. Jeśli zdecydujemy się oddać sprawę w ręce fachowca, jak znaleźć najlepsze biuro? –
Przeglądając ofertę pośrednika nieruchomości zwróćmy oczywiście uwagę na opinie klientów, na doświadczenie na rynku. Pytajmy o liczbę sprzedanych nieruchomości, jaką bazą ekspertów i klientów dysponuje biuro, jaki ma system pracy. W naszym biurze można zgłosić ofertę za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Po zapoznaniu się z nią, kontaktujemy się z właścicielem i zapraszamy na konsultację, by lepiej poznać potrzeby i opowiedzieć, jak działamy – radzi
Beata Parol.
Co z prowizją? Prowizja pośrednika nieruchomości jest uzależniona od wartości transakcji, ale również nakładu pracy, odległości od nieruchomości czy specyfiki oferty. W ramach współpracy z agentem nieruchomości możemy skorzystać z usług współpracujących z nim ekspertów takich jak fotograf wnętrz, dekorator, czy rzeczoznawca majątkowy. To również ma znaczenie.
Wycena nieruchomości
To kolejny, bardzo ważny punkt. Jeśli decydujemy się samodzielnie sprzedać mieszkanie, nigdy nie ustalajmy ceny „na oko”. By rzetelnie określić wartość mieszkania, które chcemy sprzedać, musimy obiektywnie je opisać (metraż, liczba pokoi) oraz określić jego stan.
Weźmy pod uwagę również dodatkowe przestrzenie, jak np. przynależąca do mieszkania komórka lokatorska i/lub miejsce parkingowe. To dodatkowy atut, który będzie miał wpływ na cenę. Kolejnym ważnym czynnikiem jest lokalizacja – czy nieruchomość jest dobrze skomunikowana, czy znajduje się blisko infrastruktury usługowo-handlowej, placówek oświatowych, terenów zielonych. Zróbmy również porządny rekonesans ofert i zapoznajmy się z ogłoszeniami w adekwatnym standardzie i lokalizacji, by nasza oferta nie była oderwana od realiów rynkowych.
Jeśli współpracujemy z agentem, wesprze nas swoją wiedzą o rynku i konkurencji i sporządzi wycenę. Możemy również skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który precyzyjnie oszacuje wartość nieruchomości.
Sesja fotograficzna i publikacja oferty
W trakcie dokładnego przeglądu mieszkania warto zwrócić uwagę na usterki, które wymagają naprawy i zaplanować odświeżenie. Poświęćmy również czas na zredagowanie właściwego opisu mieszkania, który podkreśli jego zalety oraz zrobienie sesji fotograficznej (sprawdź w
naszym wpisie jak się do niej przygotować).
Teraz moment na wrzucenie na oferty do serwisów z ogłoszeniami na temat nieruchomości i jej promocję przez płatne wyróżnienie, media społecznościowe, tradycyjne banery. Możesz działać samodzielnie lub zdać się na doświadczenie i sieć pośrednika.
Niezbędne dokumenty
W oczekiwaniu na potencjalnych nabywców, warto już zacząć przygotowywać dokumenty takie jak:
- tytuł prawny do lokalu w formie wypisu z aktu notarialnego nabycia mieszkania,
- stwierdzenie sądu o nabyciu spadku (jeśli mieszkanie zostało odziedziczone),
- oświadczenie wierzyciela hipotecznego (jeżeli nieruchomość jest obciążona hipoteką),
- zaświadczenie o zameldowaniu lokatorów.
To komplet dokumentów w przypadku mieszkania własnościowego. Jeśli sprzedajemy lokal spółdzielczy, do którego mamy spółdzielcze prawo własnościowe, dodatkowo musimy dołączyć stosowne zaświadczenie wydane przez spółdzielnię.
Umowy sprzedaży
Po prezentacji oferty szczęśliwie pojawił się kupiec idealny. Nadszedł czas na formalności. Jeśli obie strony są zdecydowane, warto podpisać
umowę przedwstępną w obecności notariusza (choć nie jest to wymagane), która jest dokumentem gwarantującym, że wkrótce zostanie zawarta transakcja kupna-sprzedaży, rezerwuje lokal i chroni przed potencjalnym oszustwem. Poza danymi osobowymi, datą i miejscem, dokument powinien zawierać informacje o planowanej dacie zawarcia umowy sprzedaży, dokładnym opisie przedmiotu sprzedaży i kwocie wpłaconego zadatku.
Kolejnym etapem będzie już finalna
umowa sprzedaży mieszkania sporządzona u notariusza. Na jej mocy zostaną wprowadzone zmiany w księdze wieczystej nieruchomości. Dokument musi zawierać zapisy o przedmiocie sprzedaży, wartości zapłaty i jej formie (jeśli mieszkanie jest obciążone hipoteką również musi być zaznaczone ile kupujący musi zapłacić sprzedającemu, a ile bankowi). Konieczny jest również wniosek o zmianę danych w księdze wieczystej i załączniki z dokumentacją (o której mowa w akapicie wyżej). Jeśli w mieszkaniu przebywają lokatorzy, w umowie powinna znaleźć się stosowna klauzula o dacie ostatecznej wyprowadzki.
Przekazanie mieszkania
Po podpisaniu aktu notarialnego oraz otrzymaniu przelewu od kupującego przychodzi czas na przekazanie mieszkania. Należy spisać wszystkie protokoły zdawczo-odbiorcze, zdać klucze oraz udać się do odpowiednich firm, celem przepisania liczników.
Jeśli planujesz sprzedaż mieszkania, masz pytania − zapraszamy do
kontaktu.